Je kan heel eenvoudig een hogere positie in Google behalen. Dit doe je door gebruik te maken van SEO. Dit is een afkorting voor zoekmachine-optimalisatie. Deze term komt uit het Engels en is ook wel bekend onder de naam Search Engine Optimization.

Door gebruik te maken van SEO kan je jouw website optimaliseren. Hierdoor krijg je meer bezoekers op je site. Dit gaat echter niet zomaar vanzelf. Je zal er dus wel flink wat tijd in moeten steken om een optimaal resultaat te bereiken.

De juiste zoekwoorden gebruiken

Het belangrijkste bij het optimaliseren van je website is de juiste zoekwoorden gebruiken. Gebruik je deze niet, dan zal je website minder snel gevonden worden. Voor je gaat beginnen is het dus van groot belang om eerst goed onderzoek naar de juiste zoekwoorden te doen.

Hiervoor kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner die op Google te vinden is. Hier kan je precies zien op welke zoekwoorden je doelgroep het meeste zoekt. Probeer ook gebruik van synoniemen te maken. Heb je eenmaal de juiste woorden gevonden, dan ga je die verwerken in je teksten.

Paginatitels gebruiken

In eerste instantie is het belangrijk om te weten wat paginatitels inhouden. Dit is niet altijd even duidelijk. Onder paginatitel wordt verstaan de titel die de zoekresultaten van Google tonen. Let op, dit is niet de titel die op de pagina bovenaan staat!

We noemen deze titel ook wel de koptitel. Wel is het belangrijk dat deze overeenkomt met de koptitel van de pagina. Hierdoor weten je bezoekers dat ze op de juiste website terecht zijn gekomen.

Voorbeeld: je hebt een website die sokken verkoopt. Je koptitel is dan bijvoorbeeld: sokken in alle soorten en maten. Je zou dan als paginatitel kunnen nemen: Zwarte sokken voor dames en heren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller op het zoekresultaat zullen klikken.

Minstens 200 woorden

Met minimaal 200 woorden per pagina kan Google de pagina voldoende analyseren. Kies je voor langere teksten, deel ze dan op in alinea’s en maak gebruik van subtitels. Hou hierbij wel in gedachten dat je beter een goede korte tekst kan gebruiken in plaats van een lange, inhoudsloze tekst.

Probeer altijd teksten te schrijven die je bezoekers meerwaarde bieden. Zorg ervoor je bezoekers eerst te helpen. Nieuwe bezoekers op je site zoeken meestal naar een oplossing voor hun probleem. Ze gaan pas over tot actie als die oplossing is geboden. Doe jij dit niet, dan zullen je bezoekers naar je concurrent gaan.

Maak gebruik van tags

Voor zoekmachines is een goede structuur belangrijk. Deze bestaat uit zowel tussentitels als alinea’s. Het is te vergelijken met het tekstverwerkingsprogramma Word. Gebruik dus altijd eerst een titel (tag) om te zeggen waar de alinea precies over gaat.

Afbeeldingen toevoegen

Met een afbeelding erbij wordt je tekst een stuk aantrekkelijker. En hoe beter je tekst eruitziet, hoe langer je bezoekers op je website zullen blijven. En des te langer je bezoekers blijven, des te hoger zal je in Google scoren.

Zoekwoorden gebruiken in tags van afbeeldingen

Wil je een hogere positie halen in Google, dan is het belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren. Momenteel kunnen zoekmachines nog geen afbeeldingen lezen. Daarom is het belangrijk om je afbeeldingen met de alt-tag, de titel en de bestandsnaam te optimaliseren.

Geen je de afbeelding de juiste omschrijving, dan zal niet alleen je organische zoekresultaat verbeteren. Je zal ook juist door dat specifieke zoekwoord veel sneller gevonden worden in Google afbeeldingen.

Links verzamelen

Zodra andere populaire websites naar jouw eigen website linken zal je pagina ook sneller kunnen worden gevonden in Google. Let er bij het verzamelen van links op dat deze aan jouw bedrijfsactiviteiten zijn gerelateerd.

Behalve links van andere websites zijn ook interne links belangrijk. Deze links verwijzen door naar andere pagina’s op je website. Ook al wegen ze minder door, dit maakt ze niet minder belangrijk. Je kan ze zien als een vorm van aanbeveling.

Zoekwoorden in meta description gebruiken

Een meta discription is een korte samenvatting. In Google komt deze steeds terug. Dit is heel belangrijk, omdat je hiermee je bezoekers kan overtuigen om naar jouw website door te klikken en niet naar die van een concurrent.

Het is belangrijk om voor iedere pagina een andere meta discription te gebruiken. Dit doe je door er iedere keer andere zoekwoorden in te gebruiken. Omdat deze binnen de meta discription vet worden gedrukt zullen ze meer opvallen.

Gebruiksvriendelijk voor mobiele telefoons

Tegenwoordig gebruikt iedereen de mobiele telefoon. Een paar jaar geleden nog verliepen bijna alle transacties via de computer. Tegenwoordig gaat het mobiele internetverkeer voornamelijk via telefoons. Hierom is het belangrijk dat je ook daar eenvoudig te vinden bent.

Hierbij is het belangrijk dat je website geschikt is voor gebruik op een mobiele telefoon. Zorg voor een goed leesbare inhoud, en omdat het scherm van een telefoon klein is dienen de klikbare elementen niet bovenop elkaar te staan.

Verder is de snelheid van je website ook belangrijk. Om de pagina snel te laten zijn op smartphones is het mogelijk om in je website AMP te integreren. Hierdoor wordt je webpagina ook op mobiele apparaten heel snel geladen.

Vergeet niet om te updaten

Een van de belangrijkste punten om gevonden te worden in Google is regelmatig je website te updaten. Door regelmatig nieuwe informatie toe te voegen, zal je pagina sneller opgenomen worden door zoekmachines.

Hierdoor laat je zien dat je als bedrijf actief bent. Je bezoekers zullen dit als positief ervaren. Dit kan je op twee manieren bereiken. Ten eerste kan je ervoor kiezen om een of meer blogs op je website te plaatsen. Je kan ook referenties van klanten toevoegen.

Heb je al een blog op je website, dan is het niet nodig om steeds weer nieuwe artikelen te schrijven. Je kan dan gewoon je bestaande blog aanpassen zodat het weer up-to-date is. Vergeet daarbij niet om ook het jaartal in de titel van je blog te vermelden. Zo krijg je een hogere positie in Google.