Meer klanten door
online reviews

Whitepaper Klantenbeoordelingen

Meer klanten door online reviews

Je schudt de hand van een blije klant: hij bedankt je voor de goede en snelle service. Later op de dag belt een nieuwe klant je op, die via via over jouw diensten heeft gehoord. Mond-tot-mondreclame doet het voor ondernemers altijd goed. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook online dat vertrouwen uitstraalt?

Daarnaast geeft een meertalige website je bedrijf een internationale uitstraling. Je online reputatie gaat hiermee omhoog. Dit kan zorgen voor meer interesse in je diensten, meer klanten, sterkere relaties en uiteindelijk meer omzet.

Klantbeoordelingen, de nieuwe mond-tot-mondreclame

Op jouw nieuwe website komen je diensten en producten goed naar voren. Je vaste klanten zijn tevreden met je service en nemen graag weer contact met je op. Maar hoe bereik je nieuwe klanten en laat je aan hen zien dat jij de beste keus bent?

Je kent het wel, een review

Stel: je spreekt af met je beste vriend, die jou vertelt over een geweldig restaurant waar hij laatst heeft gegeten. Hij vertelt enthousiast over zijn ervaring, wat jou ertoe beweegt ook bij dat restaurant te gaan eten. De mening van onze familie en vrienden, daar vertrouwen we op. Zij weten waar onze interesses liggen, wat we leuk vinden en of dat restaurant ‘echt wat voor ons is’.

Mond-tot-mondreclame

Tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om onze ervaringen te delen, ook met mensen die we niet kennen. Op het internet schrijven we over gekochte diensten en producten, om onze mening te verspreiden en andere te helpen bij het maken van een keuze. Een klantbeoordeling is een online versie van mond-tot-mondreclame. Beoordelingen staan op de websites van bedrijven, ondernemers en aanbieders zelf, maar ook steeds meer op onafhankelijke websites.

Reviews lezen

Een van de bekenste websites waar beoordelingen te vinden zijn, is die van de Consumentenbond. Deze vereniging vergelijkt samen met consumenten producten en diensten, en geeft onafhankelijk koopadvies. Ook kieskeurig.nl en vergelijk.nl zijn beoordelingsplatforms voor en door consumenten. Daarnaast zijn er beoordelingssystemen zoals Realreviews.nl en Klantenvertellen.nl die de reviews op de website van de ondernemer laten zien.

Voor elke branche een aparte beoordelingswebsite

Op zulke grote websites gaat het overzicht weleens verloren, of komen bepaalde sectoren minder tot hun recht. Daarom ontstaan  er steeds meer vergelijksswebsites die per branche zijn ingedeeld. Zo staan er op Zoover meer dan 2,6 miljoen vakantiebeoordelingen over wereldwijde bestemmingen, kun je op Treatwell ervaringen lezen over kappers, massagesalons en sauna’s, publiceert IENS per jaar 200.000 recensies over restaurants en krijg je op Werkspot aanbevelingen voor klusbedrijven. Het zijn zomaar een paar voorbeelden van grote beoordelingssites waar consumenten maar al te graag gebruik van maken.

Wist je dat...

…consumenten de laatste jaren steeds meer gebruikmaken van de woorden ‘ervaringen’ en ‘recensies’ in hun zoektocht naar geschikte bedrijven, diensten en producten?

Waarom plaatsen de mensen reviews?

Misschien heb je niet alleen andermans aanbevelingen gelezen, maar er zelf ook eentje achtergelaten op de website van bijvoorbeeld het klusbedrijf dat bij jou langs is geweest, de kapsalon waar je je haar hebt laten knippen of op een onafhankelijke website zoals Consumentenbond. Waarom doen we dit eigenlijk?

Het wordt ons gevraagd

‘Bedankt dat u bij onze webwinkel heeft geshopt. Graag horen we van u of u tevreden bent.’ Veel bedrijven sturen nadat een klant een product of dienst heeft aangeschaft een mail met daarin de vraag of diegene een enquête wil invullen. Uit recent onderzoek van GfK blijkt dat ruim tweederde van de mensen na een ervaring met een bedrijf online een beoordeling plaatst. Bijna de helft hiervan doet dit alleen op verzoek.

Bedrijven helpen

We doen graag dat beetje extra voor bedrijven en dienstverleners waar we positieve ervaringen mee hebben: de groenteboer op de hoek die opbokst tegen de grotere supermarkten, de slager waar je altijd een perfect stuk vlees koopt, de loodgieter die zwaar werk heeft verricht of dat leuke meubelbedrijf dat net is gestart. we promoten en steunen de ondernemers door een beoordeling te schrijven, om ze hopelijk op die manier aan nieuwe klanten te helpen.

Andere informeren

Een geweldige service ondervonden of juist een vreselijke ervaring? Dan willen we andere hierop attenderen. We plaatsen zowel positieve als negatieve ervaringen over producten, diensten, bedrijven en kosten, om andere sitebezoekers en eventuele kopers te helpen een keuze te maken in het aanschafproces. Ook als blijkt dat een bedrijf een par negatieve beoordelingen op zijn website heeft, terwijl we zelf wel tevreden zijn, schrijven we een review om de mening van consumenten bij te stellen.

Waarom klantenbeoordelingen belangrijk zijn voor jou als ondernemer

Het is leuk als klanten hun ervaringen met je bedrijf, je werknemers of jezelf online willen delen. Maar wat heb je eraan? Nou, heel erg veel. Potentiële klanten willen namelijk graag inzicht in je bedrijf, producten en diensten. Beoordelingen helpen daarbij: klanten zien hoe jouw bedrijf te werk gaat en krijgen daarmee vertrouwen in je bedrijf. Daardoor gaan ze sneller tot aankoop over en schaffen ze zelfs meer aan. Kort gezegd verbeter je met beoordelingen je online reputatie, wat extra klanten en meer omzet kan opleveren.

 

Consumentenoriëntatie

Consumenten kopen veel online. Producten, maar ook diensten schaffen we steeds vaker aan via internet in plaatst van via de desbetreffende winkel of een telefoontje. Klantbeoordelingen spelen voor consumenten dan ook een steeds grotere rol bij de keuze voor een aanbieder. Een consument die op zoek is naar een timmerman in zijn woonplaats en op een ondernemerswebsite terechtkomt, gaat daarna verder op onderzoek uit: wat vonden anderen van de werkzaamheden van deze timmermannen? Zijn er reviews van andere timmermannen te vinden die ook aan de voorwaarden voldoen? Een klant die een nieuwe televisie wil aanschaffen, zal reviews vergelijken op basis van levertijden en prijzen.

Het onderzoek van GfK geeft aan dat ruim een kwart van de consumenten veel waarde hecht aan online beoordelingen in de oriëntatiefase van een aankoop. Het merendeel raadpleegt beoordelingen zelfs vlak voordat er een keuze wordt gemaakt, een cruciaal moment voor jou als ondernemer. Reviews kunnen klanten inspireren of overtuigen om ook bij jou te kopen in plaatst van bij je concurrent.

Grip op je online reputatie

Als je het niet doet, doet een ander het wel voor je. Verzamel je zelf geen reviews, dan wordt je online reputatie bepaald door war er over jouw bedrijf te vinden is consumentenfora en klachtenwebsites. Consumenten worden online steeds mondiger. Een beoordeling is snel en anoniem te plaatsen en daarnaast makkelijk te delen, daar leent het internet zich perfect voor. Klanten zeggen zaak kort en krachtig waar het op staat, meestal zonder gêne en poespas. Het is voor de onderneming daarom erg belangrijk om zelf actief beoordelingen te verzamelen en deze te publiceren. Zo krijg je grip op je online reputatie en laat je klanten aan het woord, wat weer kan zorgen voor meer klanten en meer omzet.

Mening bevestigen

De meeste klantbeoordelingen worden geraadpleegd om de kans op een verkeerde keuze te verkleinen, en om gemaakte keuzes te bevestigen. Vooral als het een aanschaf betreft waar een aardig bedrag mee is gemoeid, hebben recensies een doorslaggevende waarde. Dit geldt met name voor klus- en aannemersbedrijven, blijkt uit het onderzoek van GfK. Een verbouwing of renovatie is een ingrijpende kwestie, waarvan iedereen wil dat het professioneel, secuur en voor een betaalbare prijs wordt uitgevoerd. Als consumenten in reviews lezen dat een bepaald aannemersbedrijf voor een prima prijs tot de kitranden aan toe alles netjes heeft afgewerkt en de rommel naderhand heeft opgeruimd, schept dat vertrouwen.

Goed voor je website

Weinig ondernemers weten dat klantbeoordelingen de vindbaarheid van de website kunnen vergroten. Een van de zaken waarop Google je website beoordeelt, is de mate waarin teksten up-to-date worden gehouden. Websites die regelmatig nieuwe content publiceren, hebben dus een grotere kans om hoog in Google’s zoekresultaten te eindigen. Beoordelingen kunnen zorgen voor een hogere CTR (Click-through-rate): vanuit de zoekmachine klikken consumenten eerder op jouw website dan op die van de concurrent.

Feedback op je werk

Klantbeoordelingen zijn ook ontzettend handing voor jezelf. Door beoordelingen kom je te weten hoe klanten over je bedrijf denken, wat zij zien als jouw sterke punten en waar ze verbeteringen suggeren. Zie je het zelf als sterk punt dat de stoelen in je kapsalon van echt koeienleer zijn? De klant vindt de stoelen juist niet lekker zitten, maar vindt het wel een pluspunt dat je de nieuwste looks in de schaar hebt en dat je ook ’s avonds na reguliere werktijden geopend bent. Waardevolle tips en feedback van je klanten, helemaal gratis!

Reviews als je belangrijkste promotiemateriaal

Benut de mogelijkheden van je online beoordelingen nog meer: gebruik ze als promotie voor je bedrijf. Plaats de reviews behalve op je website, ook op je social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Linkedin, of neem zo op in je nieuwsbrief of flyer. Daarnaast kun je ze gebruiken als advertenties en benoemen in offertes.

Aan de slag: reviews verzamelen

Het belang van reviews is je duidelijk. maar hoe begin je die te verzamelen  voor je eigen bedrijf of onderneming? Als je er al een paar hebt ontvangen, hoe maak je die dan zichtbaar op je eigen website?

Wat staat er al op het internet?

Als je nog geen reviews hebt, is het handig om eens te kijken wat er over jouw bedrijf is geschreven op onafhankelijke websites: wordt je ergens genoemd? Ook als je al wel beoordelingen hebt verzameld of een eigen review-pagina op je website habt, is het goed om eens te kijken wat er elders over je wordt gezegd. Consumenten hechten waarde aan beoordelingen op je eigen website, maar misschien nog wel meer aan die op onafhankelijke websites.

Durf te vragen

Stuur een bericht naar je klanten nadat ze een product bij je hebben gekocht of een dienst bij je hebben afgenomen, en vraag of ze een beoordeling over jouw service willen schrijven. Het kost je wel wat tijd, maar voor je onderneming is het zeker de moeite waard. Vooral korte enquêtes worden door consumenten wel vaak ingevuld. De beoordelingen kun je via e-mail versturen en ontvangen. Je kunt klanten ook vragen om een review op een onafhankelijke site te plaatsen, die je overneemt op je eigen website of waar je via jouw webpagina naar linkt. Een andere mogelijkheid is om een automatisch beoordelingsveld op je website te implementeren. Dit braagt wel om enige technische kennis. Tot slot kun je ook gebruikmaken van een klantbeoordelingssysteem, dat het meeste werk (zoals het verzamelen en plaatsen van reviews) voor jou uit handen neemt.

Vraag gericht

Vraag je klanten om specifieke informatie. Onderzoek wijst uit dat consumenten het liefst beoordelingen lezen met inhoudelijke informatie. Een review met ‘voldoet aan verwachting’, ‘service was goed’ of alleen een cijfer zonder uitleg is voor de meeste lezers niet voldoende.

Consumenten lezen graag over: 

gebruikservaring:
“op de website is te zien hoeveel producten ze nog op voorraad hebben, erg handig.’

Prijs-kwaliteitsverhouding:
“een noodreparatie is nou eenmaal niet goedkoop, maar deze loodgieter was op tijd aanwezig om de verstopte wc snel weer te maken’

Dienst- of productomschrijving:
‘De dienst “dak renovatie” stond duidelijk beschreven op de website en werd ook helemaal waargemaakt’

Service:
‘Product was een paar dagen later dan de aangegeven levertijd binnen.’

Behalve inhoudelijke informatie zien lezers ook graag van wie de beoordeling afkomstig is. Anonieme plaatsingen vinden klanten onbetrouwbaarder dan reviews met een naam. Je hoeft klanten hier niet mee af te schrikken: alleen een voornaam of achternaam is vaak al genoeg.

Verzamel ze allemaal

In dit geval is less niet more, klanten vinden pas bij meer dan 10 beoordelingen geloofwaardig wat er over het bedrijf wordt gezegd. Heb je 2 reviews op je website, dan geeft dat nog niet de doorslag. Misschien heeft een goede vriend van jou de eerste wel op je website gezet of een familielid aan wie je een dienst hebt geleverd. Heb je 6 reviews, dan kan de klant zich al beter een voorstelling van je bedrijf maken. Meer is dus betrouwbaarder.

Zichtbaar maken

Heb je beoordelingen over je bedrijf gevonden op een onafhankelijke website? Deze voeg je aan je website toe door een link te plaatsen die verwijst naar die beoordelingspagina. een andere optie is om een screenshot te maken van een aantal reviews op die onafhankelijke site. Je kunt deze dan op je eigen website plaatsen, met vermelding van de url of website.

Rich snippets

Je hebt ze vast weleens gezien, de gele sterren in de zoekresultaten. Deze worden rich snippets genoemd en bevatten beoordelingsscores over jouw onderneming. Het zijn toevoegingen voor standaard zoekresultaten en zorgen ervoor dat je bedrijfsnaam goed opvalt. De rich snippets zijn een visuele verleiding voor klanten om op jouw zoekresultaat te klikken. Het is een hele klus, maar je kunt rich snippets zelf in je website implementeren. Je moet hiervoor reviews op je eigen website plaatsen. Vervolgens dien je een code op te nemen in je website om Google te laten weten dat je reviews hebt en waar ze staan.                    

Tip!

Houd je reviews up-to-date. Het is niet per se nodig dat je als eenmansbedrijf of kleine onderneming 100 reviews op je website hebt staan. de plaatsingsdatum van een beoordeling is namelijk ook van belang: een recensie uit 2010 is gedateerd en heeft voor de lezers minder waarde. In de tussentijd kan je bedrijf, organisatie of productaanbod we, veranderd zijn.                                                                      

Bekijk negatieve beoordelingen van de positieve kant

Met veel plezier lees je de positieve berichten die klanten over jouw bedrijf hebben geschreven of geplaatst. Als daar een negatiee beoordeling tussenstaat of zelfs een klacht, hoe ga je daar mee om?

Niet weggooien

Misschien heb je de neiging deze mindere review direct in de digitale prullenbak te gooien en niet op je website te plaatsen: slechte publiciteit wil ten slotte niemand. Je hoeft niet te schrikken van een negatieve beoordeling. Wij raden je zelf aan deze juist wel zichtbaar te laten. Daar zijn een aantal redenen voor.

100% positiviteit is onbetrouwbaar

Het onderzoek van GfK wijst uit dat bijna tweederde van de consumenten bedrijven met alleen maar positieve beoordelingen verdacht vindt. We vinden variatie betrouwbaarder. Best een logische gedachte: iedereen is anders waardoor producten en diensten door iedereen anders worden beoordeeld.

Reageer op je reviews

Reageer altijd op beoordelingen, of ze nu positief of negatief zijn. Hiermee win je het vertrouwen van je klanten. Plaats bijvoorbeeld een reactie op een negatieve beoordeling. Zo laat je zien dat je de beoordelingen leest en klanten serieus neemt. Een andere bijkomstigheid is dat je met jouw reacties de mening van de minder tevreden klanten kunt proberen bij te stellen. Tegenlijkertijd laat je potentiële nieuwe klanten zien hoe je met kritiek omgaat.

RealReviews schiet te hulp

Om zicht te houden op je online reputatie en deze te verwerken, is het van belang om actief beoordelingen te verzamelen. Maar het verzamelen van reviews vraagt van jou veel tijd en aandacht. Heb je niet de tijd om zelf reviews te verzamelen of wordt het implementeren van beoordelingen in de Google-machine je te veel abracadabra? De reviewspecialisten van RealReviews helpen je graag.

Hoe het werkt

Met het professionele klantbeoordelingssysteem RealReviews verzamel je makkelijk beoordelingen. Via dit systeem stuur je een korte vragenlijst naar je klanten met vragen over jouw bedrijf, diensten en producten. Het systeem verzamelt de beoordelingen  en plaatst het als widget op je website. Via de widget zijn de beoordelingen te bekijken en kunnen klanten nieuwe beoordelingen plaatsen. De tool (je persoonlijke pagina op de website van RealReviews en de enquête) wordt volledig op maat en in jouw huisstijl gemaakt.

Beoordeling in Google

RealReviews is Official Google Partner voor seller ratings, waardoor het mogelijk is je beoordelingen in je AdWords-campagnes te tonen. Zo hoef je voor je AdWords-campagne niet zelf aan de slag met reviews en codes om de gewenste sterren en de gemiddelde beoordeling naast je bedrijf in de zoekresultaten te krijgen. De sterren (klanttevredenheidsscore) en de beoordelingen hebben een positief effect voor je website: je bent beter zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Bovendien wek je hiermee meer vertrouwen, wat kan leiden tot meer kliks en zo weer tot meer omzet.

Je    beoodelingen     verspreiden

RealReviews publiceert de reviews en je eigen website en op je persoonlijke pagina op de website van RealReviews. Zo wordt je online reputatie verspreid over het hele net, waar je zelf maar weinig voor hoeft te doen. Daarnaast kun je de online beoordelingen ook heel goed offline gebruiken, bijvoorbeeld als toevoeging op een offerte of als poster in de winkel of showroom. Dit zijn namelijk ook manieren waarop je potentiële klanten kunt bereiken.

Mocht je de handige tool van RealReviews eens willen bekijken, maak dan gebruik van de mogelijk om deze reviewtool 60 dagen GRATIS en zonder verdere verplichting uit te proberen. Via deze link kun je je gratis aanmelden

Wil je meer weten over RealReviews? of heb je een andere vraag over je online vindbaarheid? Bel gerust (0492) 236 015 of kijk op www.zazoutotaal.nl

Hulp nodig?

Reviews verzamelen, het is belangrijk maar niet eenvoudig. Hopelijk heb je met deze Whitepaper een beter beeld gekregen van de mogelijkheden en de beste opties voor je bedrijf. Op onze website vind je nog veel meer informatie en tips. Wil je graag advies over het opzetten en optimaliseren van de online marketing voor je bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vraag gratis advies aan.

Wil je advies over online vindbaarheid? Of heb je een andere vraag over je online marketing?

Bel gerust (0492-236 015) of kijk op www.zazoutotaal.nl

Meer klanten door online reviews

whitepaper klantbeoordelingen

Meer klanten door online reviews, klantbeoordelingen, realreview, trustpilot, klantenvertellen, feedbackcompany

Je schudt de hand van een blije klant: hij bedankt je voor de goede en snelle service. Later op de dag belt een nieuwe klant je op, die via via van jouw diensten heeft gehoord. Mond-tot-mondreclame doet het voor ondernemers altijd goed. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook online dat vertrouwen uitstraalt.

In deze whitepaper lees je over het belang van de klantbeoordelingen voor jouw onderneming.

Vul je gegevens in, download deze whitepaper en verbreed je kennis over reviewmarketing.

Ja! ik wil deze whitepaper lezen.

Aanhef

Nieuwsbrief